Szkoła to bardzo ważny element życia każdego z nas – chodzi tu nie tylko o zdobywanie wiedzy, ale przede wszystkim o umiejętności miękkie i relacje społeczne. Etap edukacji szkolnej to dosłownie kształtowanie naszej osobowości i przezwyciężanie niektórych lęków. To szczególnie ważne w przypadku uczniów, którzy mierzą się z trudnościami w nauce.
Trudności w nauce bardzo często są wynikiem różnych zaburzeń – może się wydawać, że to wymysł współczesnego świata, ale tak naprawdę jest to kwestia diagnozy i lepszego zrozumienia, z czym mierzą się zarówno maluchy, jak i nastolatkowie. Z czym związane są trudności w nauce, jak je przezwyciężać i jaki wpływ ma na to szkoła?
Trudności w nauce – problemy, które można rozwiązać
Współczesna nauka pozwala nam zdecydowanie lepiej rozpoznać różnorodne zaburzenia, które dawniej składano na karb błędnego wychowania, temperamentu, a nawet płci. Dzisiaj wiemy już, że każdy z nas jest inny – pokazują to nasze predyspozycje czy upodobania. Ale także zaburzenia, do jakich zalicza się integracja sensoryczna, czy różne formy spektrum autyzmu sprawiają, że niektórym dzieciom i nastolatkom nieco ciężej jest odnaleźć się w publicznej placówce.
Czy takie zaburzenia były i kiedyś? Jak najbardziej! Coraz więcej osób dorosłych decyduje się na diagnozowanie swoich problemów, które nie były znane w latach 80., czy 90.. ADHD czy zaburzenia sensoryczne towarzyszą nam do końca życia i mogą utrudniać znalezienie odpowiedniej pracy, czy kontakty towarzyskie. Właściwa diagnoza pozwala na wprowadzenie odpowiednich nawyków, przezwyciężenie lęków, ale przede wszystkim zrozumienie siebie, dzięki czemu wiemy, jak postępować.
Wsparcie uczniów z trudnościami w nauce – jak może pomóc szkoła?
Większość trudności w nauce bierze się z braku odpowiedniej diagnozy w wieku dziecięcym, albo z błędną terapią, która nie zaowocowała poprawą skupienia czy rozwojem umiejętności. W wieku szkolnym zaburzenia SI czy ADHD mają swoje konsekwencje w zdobywaniu wiedzy – uczniów z przypadłościami określa się uczniami z trudnościami, bowiem poprzez brak skupienia czy źle dobraną formę nauki nie są oni wstanie przyswoić wiedzy na tym samym poziomie co inni rówieśnicy.
Szkoła terapeutyczna to miejsce, w którym na podstawie właściwej diagnozy, obserwacji uczniów, ale też i indywidualnemu podejściu, możliwe jest zapewnienie każdemu dziecku odpowiednich warunków do nauki, przez co proces przyswajania wiedzy przebiega znakomicie.
Podstawowe narzędzia, które stosuje się by poprawić przyswajanie wiedzy to między innymi:
- większa ilość przerw w nauce;
- różnorodne formy nauki;
- ćwiczenia na koncentrację.
Jakie są efekty wprowadzenia nowych zasad w szkole?
To, co jest istotne w pracy z dziećmi mającymi trudności w nauce, to dostosowanie zajęć do ich potrzeb. Większa ilość przerw pozwala na odetchnięcie, zniwelowanie zdenerwowania – stres, który towarzyszy dzieciom często jest najtrudniejszym przeciwnikiem.
Ćwiczenia na koncentrację z kolei pozwalają stopniowo wydłużać czas bez przerw, a dodatkowo pomagają dzieciom i młodzieży w rozwiązywaniu zadań – koncentracja na danym zagadnieniu jest kluczowa do dalszej pracy. Nie bez znaczenia jest też atrakcyjność zajęć – prezentacje multimedialne czy zajęcia w terenie pobudzają zainteresowanie i motywują do poszerzania wiedzy samodzielnie.
Trudności w nauce można przezwyciężyć – potrzebna jest odpowiednia wiedza, a także cierpliwość, dzięki czemu dzieci chętniej się otworzą i same będą chciały poszerzać zdobytą przez siebie wiedzę!